De Verboden Sta

30 juli 2015 - Jinzhong, China

Om 7 uur afgesproken om naar de verboden stad te gaan en juist op die dag verslaapt Roland zich. Maar gelukkig liepen de groepsgenoten niet zo snel dus bij de metro hadden we ze al ingehaald. Nu wel kaartjes voor de Verboden Stad. Het was er heel druk. Natuurlijk weer grotendeels met Chinezen. We zijn naar het museum in de verboden stad geweest (zeg maar het museum in het museum). Daar was het een stuk rustiger. Daarna moesten we nog een flink stuk teruglopen naar de metro. Maar we hebben een illegale taxi geregeld naar het hotel. Scheelde wel een hele wandeling. Daarna naar de trein voor de nachttrein naar Pingyao.

Toen we eindelijk in de trein zaten bleken de bedden knoerthard en met 3 lagen boven elkaar. We zaten in de coupé met zijn 6e waarvan vijf van onze groep en een chinese vrouw met een jong zoontje (die tellen voor 1 in china). Het slapen was lastig in een heel smal en kort bedje (zelfs Suus dr voeten staken uit ( en dat zegt wat)). Na een gebroken nacht en 3 uur vertraging kwamen we aan in Pingyao. We hebben met een deel van de groep besloten dat we de tweede nachtelijke treinreis gaan omzetten naar een vlucht en extra nacht in Yangshoa.

Het is hier een gezellig lief toeristisch stadje. Alle huizen zijn historische en origineel (een soort Volendam). Vanuit daar zijn we na een rit van 1.5 uur naar het huis vanog de familie Wang gereden. Dat is een huis dat bestaat uit losse huizen van een grote familie telkens werd er een stuk aangebouwd voor de nieuwe zoon en zijn familie. Suus heeft daar net wat andere kinderen van dat zitten tekenen terwijl wij rondkijken.
Daarna gingen we naar een Boeddhistische tempel, daarin stonden 2000 boeddhabeelden. Toen we weer terug waren in het hotel (wat eigenlijk een oud hofje is) zijn we in het dorp gaan eten. Suus heeft een pinguïn op! Nu niet schrikken eentje van suiker (de foto volgt).

Voor nu welterusten ook namens Suus die nog steeds wakker is. Morgen uitslapen, daar zijn wij wel aan toe.